Hofmeister
Een BMW herken je vaak in een oogopslag. Aan de ‘nieren’, aan de typerende koplampen, maar ook aan dat knikje in de achterruit. Dat knikje in de achterruit, de Hofmeisterknik, vind je op bijna alle BMW’s sinds de jaren zestig. Het is vernoemd naar de ontwerper die ervoor verantwoordelijk was: Wilhelm Hofmeister. De eerste auto waarop die Hofmeisterknik te zien is, is de Neue Klasse, die in 1961 op de markt kwam. Die auto bracht BMW niet alleen dat knikje, maar vooral ook het grote succes.
Toch is dat (fraaie) uiterlijk vooral de verpakking van waar het bij een BMW écht om draait: het rijden. Want met dank aan de leidende ondersteltechniek, de fantastische motoren én de duurzame bouwkwaliteit is een BMW veel meer dan een fraaie auto. De meeste auto’s brengen je van A naar B, een BMW brengt je het plezier tussen A en B.
Over ons
Hofmeister Automotive is in 2018 opgericht door Lars van de Weteringh, een specialist met jarenlange ervaring. ‘Uit liefde voor BMW,’ voegt hij er direct aan toe. ‘Ooit reed ik zelf Audi. Het dashboard, de knopjes, de afwerking, ik was er honderd procent tevreden mee. Tót ik met de auto van een vriend reed — een BMW.’
Sindsdien is het áán tussen Lars en de machines uit München. Het duurde dan ook niet lang voor hij er zijn werk van maakte; eerst bij een dealer, later bij een specialist en nog weer later zette hij met een compagnon een bedrijf op dat in BMW’s gespecialiseerd was. In 2018 begon hij met Hofmeister Automotive. Zelfstandig, zodat je nooit compromissen hoeft te sluiten.
‘Als je diep in mijn hart kijkt, vind ik de eerste 3 Serie misschien wel het allermooist,’ vertelt Lars, zelf van bouwjaar 1978. ‘De zescilinder, natuurlijk. Maar toen ik voor het eerst met een 323i reed, viel dat me toch een beetje tegen. Dat het destijds spectaculair was, daar twijfel ik niet aan, maar nu heb je toch wat last van de indirecte besturing, het onderstel dat lang niet zo strak is als dat van de nieuwe BMW’s en het gebrek aan vermogen. Want laten we wel wezen, 143 pk was toen heel wat, maar nu zijn we daar toch een beetje aan gewend.’
‘Hoewel de liefde voor die 323i niet overgaat, hebben we in ons aanbod toch wat nieuwere auto’s. Tot mijn persoonlijke favorieten behoren de laatste modellen met de atmosferische zescilinder, zoals de 130i. Ook de M-modellen zijn natuurlijk speciaal, zeker als je iets hebt als de Z4 M Coupé. Toch wil dat niet zeggen dat ik alleen voor zulke speciale modellen mijn bed uit kom. Integendeel, ik vind het altijd bijzonder om te merken dat ook relatief eenvoudige modellen als een 318d óók al heel goed rijden. Je voelt dat je ook daarmee al een auto hebt die niet alleen maar is om van A naar B te rijden, want ook daarmee is het lekker om even een paar bochtjes te pakken. Dat is wat mij betreft dé reden om een BMW te kopen. Voor het rijden alleen al.’